Handleiding

Op deze pagina wordt beschreven hoe je als leerkracht dit leerpad kan gebruiken voor de lessen. 

Wat?

De gezondheidsfactor is een onderdeel van de lessen Mens en Samenleving in de eerste graad van het secundair onderwijs. Bij het thema gezondheid ontdekken de leerlingen wat gezondheid juist inhoud en welke keuzes en gewoontes invloed hebben op hun eigen gezondheid. De leerlingen gaan kritisch om met hun eigen levensstijl na het volbrengen van de opdrachten per thema.

Er zijn vijf thema's te bespreken binnen de gezondheid: beweging, voeding, slaap, hygiëne en omgeving. 

Hoe?

Het leerpad bestaat uit 6 opdrachten en een project op het einde. Het is de bedoeling dat de leerlingen eerst de opdrachten maken. Elke opdracht duurt normaal gezien ongeveer 30 minuten. Het project zal een uur in beslag nemen. In totaal maakt dat de leerlingen 4 uur zoet zijn. 

De leerlingen werken individueel aan de opdrachten en aan hun project. Het is wel de bedoeling dat de leerlingen uiteindelijk hun project aan elkaar voorstellen. Hoe dit gebeurt is aan de leerkracht om te kiezen. Bijvoorbeeld door het houden van een spreekbeurt, of online delen. 

leerplandoelen 

Leerplandoelen van de koepel Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor het vak Mens en Samenleving (1ste graad)

  • M&Sa2: De leerlingen onderbouwen een eigen mening over sociaal-maatschappelijke en economische feiten, thema's en trends met geldige argumenten die gebaseerd zijn op betrouwbare informatie.
  • M&Sa6: De leerlingen verklaren het belang van een gezonde levensstijl. 
  • M&Sa7: De leerlingen illustreren adviezen voor hygiëne, voeding en beweging om een gezonde levensstijl op te bouwen, te onderhouden en te versterken. 
  • M&Sa8: De leerlingen beoordelen de mogelijkheden van mediagebruik en de risico's voor de lichamelijke en mentale gezondheid.

Bronnen

Katholiek Onderwijs Vlaanderen. (2019). Mens en Samenleving . Geraadpleegd op 10 juni 2020, van https://llinkid.katholiekonderwijs.vlaanderen/#!/leerplan/e08eec37-aa4b-4252-bf88-533f535a7f0a/inleiding

Klascement (2020). Geraadpleegd op 10 juni 2020 via https://www.klascement.net/

Vlaams agentschap Zorg en Gezondheid. (2019). E-learning tool handhygiëne. Geraadpleegd op 10 juni 2020, van https://www.zorg-en-gezondheid.be/e-learning-tool-handhygiene-versie-2019

Vlaams Instituut Gezond Leven. (2019). Beweging en Sedentair gedrag. Geraadpleegd op 10 juni 2020, van https://www.gezondleven.be/themas/beweging-sedentair-gedrag

VRT . (2019). Luie tieners? We zijn gewoon moe! VRT News, /. Geraadpleegd van https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11/06/luie-tieners-we-zijn-gewoon-moe/

VRT News. (2018, 28 februari). KLAAR: Smartphoneverslaving. Geraadpleegd op 10 juni 2020, van https://onderwijs.hetarchief.be/media/klaar-smartphoneverslaving/u2TgPHYWEERpijLTlfMVJYur


© 2020 Sandro Van Driessche
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin